Guwa Kreo iku salah sawijine obyek
wisata alam sing ana Gunungpati, Semarang. Kedadeyan
obyek wisata iku ngemu sejarah sing ana
gandheng cenenge karo
pembangunan Masjid Agung Demak. Rikala para Wali Sanga
arep mbangun Masjid Agung Demak, para
wali padha golek kayu jati sing arep dienggo saka gurune masjid
iku. Wis ana telu saka ing Demak, yaiku saka guru sing diasta Sunan
Bonang, Sunan Gunung Jati lan Sunan Ampel. Kanggo mbangun masjid
iku isih butuh siji maneh. Sunan Bonang, yaiku gurune Sunan Kalijaga,
nimbali
Sunan Kalijaga lan maringi dhawuh supaya Sunan Kalijaga golek siji maneh kurangane saka sing arep kanggo mbangun masjid sesuk esuk. Amarga diparingi dhawuh
iku, Sunan Kalijaga banjur golek kayu jati sing
gedhe kanggo saka guru Masjid Agung Demak.
Wengi iku uga Sunan Kalijaga karo pendhereke sing pengin biyantu Sunan
Kalijaga anggone golek kayu jati. Sak
durunge mangkat
saka Demak rombongane Sunan kalijga dicegat
karo ki Ageng Suro Kuciwo sing duweni watak sok lan meri marang wong liya.
Ing kono para pendhereke Sunan Kalijaga
diujuk-ujuki supaya bali bae, ora usah biyantu Sunan Kalijaga. Nanging, para pendhereke Sunan Kalijaga tetep ndherek Sunan
Kalijaga anggone golek kayu jati. Sunan Kalijaga lan rombongane tindak tumuju ing alas jati sak cedhake Gombel,
Semarang. Ing dalan Sunan Kalijaga pirsa yen ing alas Gombel
iku ana wit kayu jati sing dhuwur lan gedhe, mula Sunan Kalijaga dhawuhi rombongane age-age menyang alas iku. Sawise
tekan ing alas Gombel,
Sunan Kalijaga dhawuh supaya wit jati
iku ditegor banjur digowo
bali.
Nanging, ora dinyana wit kayu jati iku
ilang, ora ana ing panggonane. Kabeh pada mlongo, kaget karo kasunyatan iku. Sunan
Kalijaga dhawuhi para pendhereke supaya
ngoyak wit jati
iku. Sadurunge tindak, Sunan
Kalijaga maringi tetenger ing
papan
kono, ngendikane, “Yen ana rejane jaman
papan iki dakjenengi Jatingaleh, yaiku kedadeyan saka wit jati sing bisa ngaleh.”
Sunan Kalijaga
mandheg sawetara wektu kanggo galeki wit jati sing ndelik ing alas iku, ana kono Sunan Kalijaga ngendika, “Yen ana rejane jaman papan
kene iki dakjenengi desa Delik.” Kedadeyan saka wit jati sing delik ana kono.
Banjur Sunan Kalijaga nutugake
laku, ing tengah dalan ana rame-rame,
jebul ana slametan wong gawe omah, Sunan Kalijaga
maringi
tetenger ing papan iku “Suka Rame”. Sunan Kalijaga lan
rombongane terus ngoyak wit jati sing ngaleh mau, ing dalan Sunan Kalijaga dhawuh marang pendhereke, “Bentorana wit jati iku. Yen ana rejane jaman papan kene iki dakjenengi desa Bentor.” Banjur Sunan Kalijaga nutugake tindake kanggo ngoyak wit jati iku.
Playune wit jati mau ngulon-ngidul,
banjur dioyak nganti kecekel.
Bareng wis kecekel,
Sunan Kalijaga dhawuh
supaya kabeh pendhereke mau kalangan ngubengi wit
jati sing gedhe iku amrih ora bisa mlayu meneh. Ing papan
anggone kalangan ngubengi wit jati iku dijenengi “Jati Kalangan“.
Sawise wit jati
iku kecekel, para pendhereke
Sunan Kalijaga age-age negor wit jati iku. Nanging, durung rampung anggone negor, wit jati gedhe iku wis ora bisa ditegor maneh, wit iku banjur obah sak oyote. Sunan
Kalijaga age-age
mundhut kemben cinde puspita, yaiku piyandele Sunan Kalijaga, banjur wit jati iku
dibalikake maneh mlebu ing
lemah. Banjur ditegor, nanging isih ana sisane yaiku
dangkel kayu jati sing amba.
Dangkelan kayu jati iku nyata aneh, ambane ora mung samana wae. Yen dilungguhi
wong sithik yo pas, dilungguhi wong akeh ya
sedheng, sak pira akehe ya bisa.
Sawise wit jati bisa ditegor, kayu jati
iku dikelikake
ana kali. Tekan ing gunung, Sunan Kalijaga leren
sedhela ana ing guwa, semedi
nyuwun panerangane Gusti anggone ngusung kayu jati sing gedhe. Para pendhereke uga leren sinambi
nyembelih wedhus
kanggo dhahar Sunan Kalijaga lan
rombongane. Nalika padha
dhahar ana papat ketek
sing wernane bedha-bedha nyedaki Sunan
Kalijaga amrih kepengen mbiyantu
Sunan Kalijaga anggone nggawa kayu jati iku. Bener wujude ketek, nanging bisa ngomong salumrahe manungsa. Ketek-ketek iku nepungake marang Kanjeng Sunan Kalijaga. Ketek sing wernane abang sing sepisanana ngomong yen
dheweke iku nglambangake geni utawa kekendelan.
Ketek sing wernane ireng ngomong yen dheweke nglambangake wernane
lemah utawa kasadaran. Sabanjure ketek werna putih nglambangake kesucian lan sing keri yaiku ketek warna kuning nglambangake angin. Ketek-ketek iku matur marang
Sunan Kalijaga supaya pareng ndherek Kanjeng Sunan Kalijaga
ing Demak. Nanging, Sunan
Kalijaga ora marengake
amarga ketek
iku kewan dudu manungsa, dadi ora
bisa srawung karo manungsa,
Kanjeng Sunan Kalijaga dhawuhi ketek-ketek
mau supaya ngreho guwa lan
kali sing ana ing gunung iku. Lagi sedela
anggone leren,
Kanjeng Sunan Kalijaga mireng ana suara klotekan saka dhesa sebelah gunung iku.
Sunan Kalijaga kaget amarga wis
ana suara klotekan lan wong nutu pari, iku mertandani yen wis esuk. Amarga kaget, Sunan Kalijaga mbuwang suji sate sing didhahar ana ing cedhak kali. Suji sate iku nancep
ing lemah lan muni
“krincing“, banjur tukul wit pring sing ambune kaya sate sing didhahar Kanjeng Sunan
Kalijaga mau. Kedadeyan
saka swara krincing, mula
gunung ing cedake guwa iku diarani gunung Krincing. Kanjeng Sunan Kalijaga age-age dhawuhi pendhereke nerusake laku ngusung kayu jati
sing gedhe iku ing Demak amarga
esuk iki pembangunan diwiwiti.
Papat ketek sing
werna-werna mau ora
diparengake melu
ngewangi rombongane
Sunan Kalijaga, kanggo gentine Sunan Kalijaga maringi prentah supaya
kayu jati iku dikethok
dadi loro. Sing setugel diusung menyang Demak, sing setugel maneh ditinggal ing
kali kono supaya di reho
ketek-ketek sing werna-werna. Prentahe Sunan
Kalijaga, “Kowe dak prentah supaya
ngreho guwa
lan kali iki tekane anak putu besuk.
Rehona papan iki aja dirusak nganti sak lawase.” Papat ketek iku manut sing diprentahke Sunan
Kalijaga, yaiku ngreho guwa lan kali
nganti
saiki. Tembung ngreho iku duweni teges yaiku jaganen utawa rawaten. Saka tembung reho, guwa lan kali iku diarani Guwa Kreo
nganti saiki. Sunan
Kalijaga pesen marang pendhereke yen ana rejane jaman
supaya ing Guwa
Kreo iki dipasang umbul-umbul
abang, ireng, putih lan kuning kang
mertandakake, geni, lemah, banyu lan angin.
Sadurunge Sunan
Kalijaga lan rombongane nerusake
ngusung
kayu jati sing setugel menyang Demak, Sunan Kalijaga ngendika, “ Yen ana rejane jaman, dhesa wetan guwa reho iku
wayah bengi prawan-prawane wis ngunekake
edeng-edeng lan nutu pari mula dakarani
dhesa Sedeng. Mbesuk prawan-prawan ing dhesa iku ora bakal payu kawin yen
durung mateng umure.” Desa wetan Guwa Kreo iku saiki diarani dhesa Sadeng, lan miturut
critane pinisepuh kana, jaman
biyen akeh prawan sing wis gedhe, nanging
durung payu kawin.
Ing tengah dalan Sunan Kalijaga mireng suara adzan Subuh, banjur dhawuhi rombongane ngaso
sawetara ngayahi sholat Subuh. Nanging,
ing papan kono ora ana banyu kanggo wudhu, Kanjeng Sunan Kalijaga nancepake
tongkate ana
wit,banjur metu banyune mancur-mancur. Pendhereke kabeh padha wudhu sarana banyu iku, sholat jamaah karo Kanjeng
Sunan Kalijaga. Sawise sholat, Kanjeng
Sunan Kalijaga mrisani
banyu mau isih
terus mancur, banjur
ngendikan,
“Yen ana rejane jaman, papan
iki dakjenengake Kali
Pancur.” Banjur, Kanjeng Sunan Kalijaga
sarombongane
kondur ing Demak.
Ing Demak, para Wali Sanga padha kumpul ngenteni rawuhe Sunan Kalijaga sing
golek kayu jati kanggo saka
gurune
masjid Demak iku. Ora suwe Sunan Kalijaga wis tekan ing Demak karo rombongane
ngusung kayu jati sing gedhe.
Sawise ngaturi
salam marang para sesepuhe yaiku
para Wali Sanga, Sunan Kalijaga miwiti bangun masjid. Wektu iku wayah esuk durung pati padhang, mula kerjane para
tukang kayu iku pada ndemamakan mula papan kono diarani Demak, saka tembung
ndemamakan. Kayu jati gedhe
iku mau dipasang bareng karo sakane para sunan liyane, nanging saka kayu jatine Sunan Kalijaga
kurang dhuwure, banjur disambung nganggo
tatal kayu iku mau. Nganti saiki saka
guru sambungan tatal isih
kuwat nyangga bangunan Masjid Demak.
Sambungan tatal iku sing ndadekake
gumune para pelancong sing tindhak ing Masjid Agung Demak.
Wujude mung sambungan tatal kok ya
isa bakoh nyangga bangunan masjid iku.
Mengkono mau critane sejarah Guwa Kreo sing dicritaake Mbah Sumar, salah siji wong sing
didhawuhi pamarentah kanggo nggulawentah ngrumat
kelestariyane
Guwa Kreo. Saben
bada kupat, ing Guwa Kreo dianakake Sesajen Rewonda
kanggo ngeling-eling sejarahe Guwo Kreo.
0 komentar:
Posting Komentar