Por: Unknown
|
|
Gamelan iku salah sijiné seni musik tetabuhan tradhisional aseli saka Indonésia
utamané ing pulo
Jawa, Madura, Bali lan Lombok. Tembung
gamelan dhéwé iku asalé saka basa Jawa yaiku "gamel" kang duwé
makna "tabuh". Isi gamelan iku saprangkat piranti musik
sing dienggo ngiringi tembang, utawa ditabuh tanpa tembang
minangka klenèngan. Jinis musik iki kasebar nganti tekan pulo-pulo ing saindenging
tlatah Nusantara
lan saiki malah wis kasebar rata nganti Amérika,
Éropah
lan tlatah liyané. Jinis musik tradhisional liya sing mèmper karo gamelan uga
ana ing Filipina,
Malaysia
lan Suriname.
Gamelan duwéni melodhi kang magis utawa nduwé daya supranaturalsupranatural,
mula swarané gamelan diarani mélodi utawa wirama perkusi kang magis. Pagelaran gamelan uga ana kang ngarani orkestra
gamelan Jawa. Ing buku
kang irah-irahané Music of Java, Jaap Kunst nerangaké yèn gamelan iku kaya
komparasikomparasi saka cahya rembulan lan miliné banyu, misterius kaya cahya rembulan lan obah
utawa dinamis kaya milining banyu.
- Ricikan/instrumèn gamelan
sajroning karawitan sacara fungsional musikal
digolongaké dadi telung klompok, yaiku :
- Klompok
ricikan balungan,
yaiku; ricikan-ricikan kang lagu dolanané kuwi cedhak banget karo
rangka gendhing
(balungan
gendhing).
Ricikan utawa instrumèn gamelan
ing kelompok iki, yaiku;
Saron iku salah siji
perangkat gamelan Jawa sing ditabuh. Saron iku diso'ake
langsung ing wilah kayu ing loro sisi ngisore. Saron bentuké kaya lèmpèngan emas kang disusun ing kayu. Saben lèmpèngan nduwèni titilaras
kang béda.
Ana
3 jinis saron yaiku:
Wujud
wilah saron iki meh padha karo wilah gambang,
bedane nek wilah saron digawe saka logam (umume sing apik perunggu),
nek wilah gambang digawe saka kayu. Tabuh saron digawe saka kayu sing rada
empuk, wujude kaya palu. Wilah saron ana 7, masing-masing dawane sekitar 20 cm.
Saron
demung utawa asring disebut demung iku
salah sawijining piranti gamelan Jawa sing ditabuh lan mlebu kelompok
piranti saron.
Wilah saron demung iki paling gedhè
ing kelompok saron ukurane kira-kira 35,5 Cm dawa lan ambanè 9 Cm.
Saron demung ndhuwé swara paling rendah ing kelompok saron.
Saron
barung iku salahsiji perangkat gamelan Jawa
sing ditabuh lan mlebu kelompok piranti saron.
Wilah saron barung iki luwih gedhe dibanding saron panerus
ning luwih cilik dibanding saron demung. Wilah sing luwih dhuwur swarane,
ukurane luwih cilik. Wilah saron panerus uga ana 7.
Saron barung nduwe swara luwih dhuwur se oktaf dibanding saron demung.
Saron panerus iku salahsiji
perangkat gamelan Jawa sing ditabuh. Saron panerus iku
diso'ake langsung ing wilah kayu ing loro sisi ngisore. Ing laras slendro,
saron panerus diarani Peking.
Iki
jinis saron sing paling cilik saka bentuk balungan
liyané yaiku saron
lan demung.
Ana 2 jinis saron panerus yaiku pelog panerus lan slendro panerus. 2 jinis
piranti panerus iki nduwé laras béda-béda.
Penabuhé luwih cilik tinimbang penabuh saron liyané, sing apik digawe saka
sungu kebo.
Wilah
saron panerus iki luwih cilik tinimbang saron barung
lan demung
nanging wilahé luwih kandel. Wilah sing luwih dhuwur swarané, ukurané luwih
cilik. Wilah saron panerus uga ana 7, sing paling cilik dawané watara 18 cm lan
amba 4 cm.
Saron
panerus nduwé swara luwih dhuwur sak oktaf dibandingaké karo saron barung.
Cara
nabuh saron panerus kuwi béda karo carané nabuh saron lan demung, yaiku tikel
loro saka tabuhan saron lan demung.
Slenthem iku salah siji piranti gamelan Jawa
sing ditabuh. Slenthem iku disokaké ing panggon sing fungsiné kaya ayunan lan ing ngisoré ana tabung utawa silinder kanggo ngetokaké gema swarané.
Miturut konstruksiné, slenthem iku
kalebu kaluwarga gendér; utawa dijenengi gendér panembung. Nanging slenthem duweni bilah padha karo bilah
saron;
Slenthem oktafé paling ngisor yen ing klompok instrumen saron. Kaya demung lan saron barung,
slenthem mainake lagu balungan karo wilah sing terbatas.
Wujud slenthem iki meh padha karo gendér.
Ananging gedhe wilahé luwih gedhe tinimbang gendér.
Arupa lèmpèngan kuningan
utawa wesi
kang nduwéni titilaras. Lémpéngan iki kabentuk kanthi resonansi pring kanggo mbanteraké
swara.
6. Rebab
Rebab iku piranti kang nyuwara saka
ginèsèké senar lan senar. Rebab iku salah sawijine racikan gamelan
kang cara nabuhe utawa ngunekake kanthi digesek. Rebab iku piranti musik saka Arab/Timur Tengah. Nanging,
saiki rebab wis ora asing ing tlatah Jawa. Saiki rebab wis asring digunakake kanggo ngiringi gendhing-gendhing
Jawa, nalika pentas wayang,
kethoprak,
lan ing langgam-langgam.
7. Kendhang
Kendhang iku salah sijining piranti gamelan Jawa
sing ditabuh nganggo kombinasi antara tlapakan karo driji, dadi ora nganggo tabuh. Ing musik modhèrn, piranti iki
digolongaké piranti perkusi. Kendhang disèlèhaké ing wadhah
panyangga saka kayu sing wujudé mèmper huruf Y. Kendhang ing musik gamelan fungsiné kanggo mimpin lan ngarahaké musik. Kendhang
nduwèni jinis lan ukuran kang werna-werna. Ukurané kendhang antarané 20 cm
nganti 45
cm. Kendhang bentuké kaya
drum lan dimainaké kanthi cara ditabuh.
Wujudé mèh silindher, simetris, ing salah siji sisih rada gedhé
tinimbang sisih lawané. Bagéyan sing luwih gedhé umumé disèlèhaké ing tengening
panabuh. Kendhang iki ukurané luwih cilik tinimbang bedhug.
Ana 4 jinis kendhang sing umum dienggo ing gamelan yaiku: (urutan saka
sing paling gedhé ukurané)
Piranti
gamelan
iki fungsiné kanggo ngatur irama utamané yèn arep ngowahi irama uga kanggo
ngatur tempo musik supaya ajeg. Kendhang uga sok kanggo tengeran babak-babak
ing reroncèn musik gamelan lan ing pérangan akir utawa panutup swara suwukan.
Akèh
jinis swara sing isa diasilaké saka piranti kendhang iki yaiku antarané:
· Dlong : swara iki metu saka
tengah bagéyan kendhang sing gedhé (kejaba kendhang
ketipung), ditabuh nganggo kabèh driji lan sabagéyan tlapakan sing
langsung diculaké. Swara iki nduwé nadha paling cendhèk.
· Dhah : swara iki metu saka
sisi utawa pinggir bagéyan kendhang sing gedhé (kejaba kendhang ketipung),
ditabuh nganggo kabeh driji lan sabagéyan tlapakan tangan sing langsung
diculaké.
· Thung : swara iki metu saka
tengah bagéyan kendhang sing gedhé, ditabuh nganggo driji sing langsung
diculaké. Yèn ing kendhang ketipung, swara iki metu saka bagéyan kendhang sing
gedhé ning ditabuh nganggo jempol utawa driji panuding sing langsung diculaké.
· Ket : swara iki metu saka pérangan
tengah kendhang sing gedhé, ditabuh nganggo pucuk driji utamané pucuk driji
panuding, driji panunggul karo driji manis lan ora langsung diculaké (tetep
nempèl) utawa nutup.
· Tong : swara iki metu saka
sisi utawa pinggir bagéyan kendhang sing cilik, ditabuh nganggo pucuk driji
panunggul lan driji manis lan langsung diculaké.
· Tak : swara iki metu saka bagéyan
kendhang sing cilik, ditabuh nganggo kabeh driji lan sabagéyan tlapakan tangan
lan ora diculaké utawa tetep nempèl, déné tlapakan tangan tengen nempèl ing
bagéyan kendhang sing gedhé. Swara iki nduwé nadha paling dhuwur.
· Deng : swara iki metu saka
bagéyan kendhang sing gedhé, ditabuh nganggo kabèh driji ono ing sisih pinggir
kendhang. Sumber : Hari Kendhang Kabupaten Madiun.
Notasi
swara kendhang sing umum dienggo yaiku:
· Swara
dlong diwakili simbol D
· Swara
dhah diwakili simbol b
· Swara
thung diwakili simbol p
· Swara
ket diwakili simbol k
· Swara
tong diwakili simbol o
· Swara
tak diwakili simbol t
· Swara
deng diwakili simbol B
Gendèr iku salah siji piranti gamelan Jawa.
Gendèr ing gamelan sléndro nduwèni 11-12 wilah sing tipis lan
digawé saka logam,
menawa ana ing gamelan
pélog
nduwèni 12-13 wilah, nanging ana uga gendèr sing mung nduwèni 7 wilah.
Wilah-wilah iku ditata ana ing tali kang dipasang ing kayu kang ana ing kiwa
tengené. Ana ing sangisoré wilah-wilah mau dipasang bumbung, kang gunané kanggo kothak swara.
Bumbung-bumbung iku dikethok kanthi ukuran manéka rupa. Kanggo nadha sing
paling ngisor, bumbungé utawa pringé dikethok sing paling ngisor rosé. Kanggo nadha sing luwih dhuwur dikethokaké pring
utawa bumbung sing luwih dhuwur.
Piranti
sing kanggo nabuh utawa tabuh gendèr biasané luwih cendhèk ketimbang gambang
sing digawé saka kayu. Instrumèn gendèr ditabuh nganggo tabuh sing wujudé
bundher (dilapisi nganggo kain) kanthi cekelan sing cendhak.
Carané
nyekel gendèr yaiku antarané driji tuding karo driji tengah.
Driji-driji saka tangan
tengen utawa tangan kiwa dienggo mithet utawa ngemèk wilah kuwi, supaya swarané
mandheg.
Ana
ing pakeliran wayang,
gendèr digunakaké kanggo ngiringi crita, dialog utawa gunem antarané tokoh
utawa paraga wayang. Gendèr yaiku salah siji ricikan gamelan sing fungsiné
kanggo instrumén mélodi. Anané gendèr ing péntas gamelan kalebu wigati. Ing
pagelaran wayang kulit ricikan gamelan gendèr nduwèni
fungsi kanggo nguripaké swasana, nuntun dhalang.
Ing pagelaran wayang, panabuh gendèr nduwèni peran kang utama, kudu nabuh
instrumèn sing ora tau mandheg sawengi muput.
Jenise
gendèr kapérang dadi telu,
yaiku :
1.
Gendèr penembung yaiku gendèr sing
paling gedhé.
2.
Gendèr barung, nduwèni wilah logam utawa
métal sing ukurané sedhengan lan titi nadhané saoktaf luwih cilik ketimbang
gendèr penerus.
3.
Gendèr penerus, nduwèni wilah sing
paling cilik lan titi nadhané saoktaf luwih dhuwur ketimbang gendèr barung.
Rumusé nabuh
gendèr utawa kunciné ana 12 jenis tabuhan, yaiku :
1.
Tabuhan gendèr gembyang mbukak
2.
Tabuhan gendèr gembyang nutup
3.
Tabuhan gendèr gembyang minggah
4.
Tabuhan gendèr gembyang mandha
5.
Tabuhan gendèr kempyung mbukak
6.
Tabuhan gendèr kempyung nutup
7.
Tabuhan gendèr kempyung minggah
8.
Tabuhan gendèr kempyung mandhap
9.
Tabuhan gendèr gantungan gembyang
10.
Tabuhan gendèr gantungan kempyung
11.
Tabuhan gendèr mipil
Saliyané
iku ana rumus liya kang khusus digunakaké kanggo ngiringi suluk (pedhalangan) wayang, yaiku :
1. Tabuhan
gendèr pathetan
2. Tabuhan
gendèr ada-ada
3. Tabuhan
gendèr grambyangan
Bonang iku salah siji perangkat gamelan Jawa
sing ditabuh. Bonang iku diso'ake langsung ing wilah kayu lan diayun ing loro
sisi ngisore.
Ana
2 jinis bonang yaiku:
Wujud
bonang iki meh padha kempyang ning tonjolan ing tengahe luwih dhuwur. Tabuh bonang digawe saka kayu sing rada
empuk, wujude dawa, ing salah siji pucuke rada gedhe tinimbang pucuk liyane,
lan ing pucuk kang gedhe iku diblebet tali. Ing grobogan
utawa rancak,
bonang iku ditata dadi rong baris masing-masing ana 7, dadi cacahe kabeh ana 14
ning kadang uga ana sing 12.
10. Bonang Barung
Bonang
Barung yaiku salah sawijiné bageyan perangkat Gamelan Jawa
kang duwèni bentuk pencu banjur diarani bentuk Pencon. Bonang
Barung ing Gamelan Jawa duwé laras Sléndro
lan Pélog.
Laras Sléndro wilahé ana 12 cacahé, banjur kang Laras
Pélog wilahé ana 14 cacahé. Bonang Barung manggone ing Rancakan
saka kayu kang bentuké kaya ambèn. Pencon kuwi mau ditata ing rancakan
ditumpangaké ing tali kang diarani Pluntur.
Bonang Barung ditabuh nganggo kayu kang cacahé 2, kayu kuwi mau sing
bageyan dhuwur diblebet nganggo Kain lan pluntur. Cara nabuh bonang kuwi ana akèh pola
tabuhané, yaiku pola tabuhan Gembyang, Mipil, Imbal, Sekaran,
Klénangan, lan liya-liyané.
Bonang Barung kuwi gunané kanggo mbukani Gendhing. Sakliyané kuwi, Bonang
Barung uga bisa kanggo nuntun alur Gendhing.
Khusus ing pola Mipil, Bonang barung kuwi bisa kanggo nuntun Instrumen
liyané. Bonang Barung ora bisa dadi lagu penuntun, nanging kolaborasi
karo Bonang penerus gawé pola
lagu lan ing aksèn-aksèn penting bonang gawé Sekaran
kang biasané ana ing akhir kalimat lagu.
Bonang kuwi ana sing kagawé saka wesi lan uga ana sing kagawé saka Tembaga
(Perunggu).
Kang kagawé saka wesi kuwi biasané regané luwih murah tinimbang sing kagawé
saka Tembaga. Kuwi mau amarga yèn wesi kuwi ora nganggo campuran apa-apa.
Nanging yèn Tembaga kuwi nganggo campuran, campurané yaiku 7/3. 7/3 kuwi
maksuté, 7 kanggo ukuran Tembaga lan 3 kanggo ukuran wesi. Sakliyané kuwi uga
cara gawéné kang luwih angèl tinimbang sing saka wesi murni.
Bonang panerus utawa Bonang penerus yaiku salah sawijining perangkat Gamelan Jawa
kang duwèni bentuk pencu banjur diarani bentuk Pencon. Bonang
panerus ing Gamelan Jawa duwé laras sléndra
lan Pélog
padha karo Bonang barung. Laras sléndra wilahé ana 12 cacahé, banjur kang
laras pélog
wilahé ana 14 cacahé. Bonang panerus uga manggon ing Rancakan
saka kayu kang bentuké kaya ambèn. Kang mbédakaké antarané Bonang panerus lan
Bonang barung yaiku ukuran gedhé lan ciliké pencon, yèn Bonang penerus kuwi
penconé cilik banjur yèn barung kuwi luwih gedhé saka Bonang panerus. Piranti
kang dinggo nabuh uga padha karo Bonang barung, yaiku kayu kang cacahé loro kang
pucuké diblebet ngaggo kain
lan Pluntur.
Bonang panerus iki cara nabuhé padha
karo Bonang barung, yaiku nganggo cara Mipil, Imbal, Sekaran,
Klénangan, Gembyang, lan liya-liyane. Bonang iki
nabuhé ngetutaké Bonang barung, lan nerusaké alur Gendhing
kang digawé Bonang Barung. Lan uga nganggo sekaran kang témponé luwih cepet
tinimbang Bonang Barung. Mung bédané yaiku Bonang Penerus ora bisa kanggo
mbukani gendhing.
Bonang kuwi ana sing kagawé saka
wesi lan uga ana sing kagawé saka Tembaga (Perunggu).
Kang kagawé saka wesi kuwi biasané regané luwih murah tinimbang sing kagawé
saka Tembaga. Kuwi mau amarga yèn wesi kuwi ora nganggo campuran apa-apa.
Nanging yèn Tembaga kuwi nganggo campuran, campurané yaiku 7/3. 7/3 kuwi
maksuté, 7 kanggo ukuran Tembaga lan 3 kanggo ukuran wesi. Sakliyané kuwi uga
cara gawéné kang luwih angèl tinimbang sing saka wesi murni.
Digawé saka pring, dawané kira-kira
setengah meter.
Gambang iku salahsiji perangkat gamelan Jawa,
lan gamelan Bali
uga ing instrumèn musik liya kayadéné kulintang, sing digawé saka wilah-wilah kayu sing umumé cacah 17
nganti 21 wilah. Wilah-wilah kayu kasebut ditumpangaké ing sadhuwuring kothak
pesagi dawa sing gunané kanggo résonansi (nggedhèkaké swara). Kanggo njaga
supaya wilah-wilah mau ora nèmpèl siji lan sijiné, wilah-wilah dipasang ing
sadhuwuring kothak nganggo paku sing dilebokaké ing bolongan sing cacahé loro
saben wilah.
Wujud gambang iki amèh padha saron ning luwih gede lan wilahe
digawe saka kayu sing atos banget. jaman mbiyen ana gambang gangsa, sing wilahe
digawe saka tosan
utawa logam
ning saiki wis ora ana maneh. Ukuran wilah gambang antara 29 Cm nganti 58 Cm,
sing ukurane luwih gede iku nduwe nada swara luwih rendah, kabeh cacahe ana 19
utawa 20 wilah.
Tabuh gambang luwih dawa tinimbang piranti
tabuh gamelan liyane yaiku kira-kira 35 Cm.
·
Kelompok
ricikan utawa instrumèn struktural, yaiku; ricikan-ricikan kang agawé raketing dolanan
kanthi mbentuk struktur adhedhasar (nentukaké) wujud gendhing.
Ricikan utawa instrumèn kang kalebu ing klompok kasebut, yaiku;
Kethuk iku salahsiji perangkat gamelan Jawa
sing ditabuh. Bedha karo gong sing digantung, kenong iku diso'ake ing enggon
sing fungsine kaya ayunan, dadi cara ngeso'ake mirip karo kenong, bonang lan kempyang.
Kethuk iki wujude meh padha karo kempyang
Kempyang iku salahsiji perangkat gamelan Jawa
sing ditabuh. Kempyang iku diso'ake ing enggon sing fungsine kaya ayunan, dadi
cara ngeso'ake mirip karo kenong, bonang lan kethuk. Kempyang iki wujude meh padha karo kethuk.
Kenong iku salahsiji perangkat gamelan Jawa
sing ditabuh. Bedha karo gong sing digantung, kenong iku diso'ake ing enggon sing
fungsine kay a ayunan, dadi cara ngeso'ake mirip karo bonang, kempyang
lan kethuk.
Ing kelompok perangkat gamelan sing cara ngeso'akene diayun iki, kenong nduwe ukuran sing
paling gedhe.
Ing kelompok perangkat gamelan
tabuhan iki, swara kenong iku paling dhuwur lan luwih cilik dadi rada kewalik
karo wujude sing gedhe. Swarane luwih ketara merga nduwe timbre sing rada unik.
4.
Kempul
Kempul iku salah sijine perangkat gamelan Jawa
sing ditabuh kanthi cara digantung kaya umume perangkat gong. Kempul iki cacahé
gumantung saka larasé (pelog lan slendro, nanging kadhang kala ora komplit.
Saben laras sléndro lan pelog nduwéni 6 utawa 10 kempul.
Bentuké kaya gong nanging ukuran
luwih cilik, rainé rata lan bagian tengah ana pêncuné, ukuran diameter umum
kira-kira 45 cm.
Kempul ngeto'ake swara sing luwih
dhuwur tinimbang gong, kempul sing ukurane luwih cilik swarane luwih dhuwur
maneh.
5.
Gong
Gong iku salah siji piranti gamelan Jawa
sing ditabuh, digawé saka tosan lan nduwé ukuran sing gedhé dhéwé. Piranti iki biasané
papané ing mburi dhéwé, digantung ing palang sing umum digawé saka kayu ukuran gedhé. Ana
loro jinis gong yaiku: gong ageng lan gong suwuk.
Saben laras sléndro
lan pelog nduwéni telung sèt gong. Gong Gedhé
kang cacahé loro lan siji gong suwukan.
Wujudé bunder, gedhé, rada cekung, kanthi garis tengah 1 méter, lan
permukaané rata ning ana tonjolan ing tengah-tengah.
Gong
nduwé swara sing gedhé dhéwé lan nadhané paling asor tinimbang nadha piranti
gamelan liyané.
Gong
ditabuh kanggo awèh tekanan ing bagéyan tinentu (umumé akir) iringan musik gamelan,
dadi arang banget ditabuh (ora terus-terusan) ning ditabuh ing selang wektu
tinentu.
Prangkat
musik tradhisional iki saiki
nduwé fungsi liya yaiki kanggo tandha paresmian utawa pambukaan acara.
Kecèr iku salahsiji piranti gamelan Jawa
sing digawe saka tosan.
Akeh piranti musik sing nduwe kemiripan karo kecèr uga ing piranti musik
modern. Ing musik
modern piranti iki biasa diarani cymbals. Ing kesenian
Tionghoa,
piranti iki dadi piranti utama kanggo nggawe suasana rame lan meriah.
Carane ngeto'ake swara kecèr iki ana
sing diadu uga ana sing ditabuh.
Kecèr iku kudu sepasang, siji ing
ndhuwur, sijine maneh ing ngisor. sing ing ngisor biasane wis disoake permanen,
dadi sing diayun iku sing ing ndhuwur.
Sepasang kecèr iku diso'ake ing grobogan
utawa rancak sing wujude meh pada karo grobogan saron ning luwih cilik
sithik.
Keto'e iki piranti gamelan sing
paling brisik ning yen ora ana swara kecèr malah dadi kurang rame utamane ing
babak-babak lakon wayang
tinentu.
Ngrembakané musik gamelan
diperkirakaké nalika anané kenthongan, rebab, tepukan, banjur gèsèkan ing tali utawa
pring tipis nganti tekan alat musik kang digawé saka logam. Gamelan Jawa kalebu
musik kanthi nada pentatonis. Nalika dituthuk kanggo ngiringi gendhing. Gamelan
Jawa duwéni rong puteran yaiku sléndra
lan pélog.
Sléndro nduwéni limang nada saben oktaf yaiku 1 2 3 5 6 [C- D E+ G A]. Nadha
slendro duwéni interval kang kacèké mung sithik. Déné
pélog nduwèni 7 nadha saben oktaf yaiku 1 2 3 4 5 6 7 [C+ D E- F# G# A
B] kanhti interval kang bedané utawa kacèké akéh.
Komposisi musik gamelan digawé kanthi aturan-aturan kang gumahtok, yaiku
gamelan ana rong puteran lan duwéni pathet, ana
watesé sak gongan lan melodhiné digawé ing unit kang kasusun saka 4 nadha.
Zoetmulder ngandharaken bilih
tembung gamel kaliyan alat musik perkusi yaiku
alat musik ingkang ditabuh. Miturut basa BaliBali wonten istilah gambèlan ingkang dados gamelan. Konon, ing mitologi Jawa,
gamelan dipunriptakken dening Sang hyang GuruSang Hyang Guru ing warsa Saka, dewa ingkang mandegani sedaya
Tanah Jawa, kaliyan istana ing Gunung Mahendra ing Medangkamulan (sapunika Gunung Lawu).
Sang Hyang Guru punika
nyiptakaken 2 Gong kangge ngundang arwah dewa-dewa, lajeng saged kasusun set
gamelan. Gamelan ing jaman rumiyin dipundamel saking watu, wit-witan, tulang
kewan. Nalika ing jaman modern sapunika, piranti gamelan
dipunriptakaken kanthi nglampahi proses industri, ingkang bahanipun werni-werni. Gamelan saged
dipundamel saking timah putih (Sn) lan tembaga (Cu), ugi saged
dipundamel saking kuningan, singen, utawa Wesi.
Gamelan biyasané kanggo ngiringi tarian, utawa seni pertunjukkan kayata wayang kulit lan kethoprak.Gamelan
biyasané kanggo ngiringi swara penyanyi Jawa.Penyanyi kang lanang diarani wiraswara déné penyanyi kang wadon jenengé
waranggana.
Seni gamelan kang kerep dipentasaké jaman saiki arupa gamelan klasik lan
kontemporèr. Salah sijiné gamelan kontemporèr yaiku jazz-gamelan kang nduwéni
campuran musik kang nadhané pentatonis lan diatonis.
Salah sijiné panggonan kanggo
ndeleng seni
gamelan yaiku ing Kraton Yogyakarta. Biyasané dianakaké ing Bangsal Sri Maganti. Déné
kanggo ndeleng perangkat gamelan kang umuré wis tuwa yaiku ing panggonan bangsal liyané kang manggon rada memburi.
Nalika jaman Majapahit, instrument gamelan ngalami perkembangan kang apik
banget kanthi ngraih bentuk nganti saiki lan kasebar ing manéka dhaérah, kayata:
- Bali.
- Sunda
utawa Jawa
Barat.
- suling bambu.
- lonceng.
- kendhang (ing maneka ukuran).
- kecapi.
- instrument kang ana dawai
utawa senaré kang biasa digésék lan
dipetik, kalebu sithik gambaran babagan èlemèn instrumen logam.
Perkembangan sawisé kuwi, gamelan
digunakaké kanggo ngiringi pagelaran wayang
lan tarian.
Kanthi akhiré ngadheg dhéwé minangka musik
dhéwé lan dijangkepi karo swara para sindhen.
Sléndra (ing Sundha disebut salendro)
iku salah sijiné titilaras ing gamelan. Saliyane sléndra, ana uga titilaras pélog.
Ana 5 swara (nada). Titilaras Sléndra béda karo titilaras pélog. Ing
slendra ora ana angka 4 (papat) karo 7 (pitu). Laras sléndra duwé 5 nada ing
saben gembyang utawa oktaf, yaiku 1 2 3 5
6 utawa C- D E+ G A siji lan sijiné nduwé béda interval swara sing cilik.
Durung
ana ahli kang bisa mesthèkaké kapan slendra wiwit ana ing tanah Jawa. Ana kang ngira
yèn ‘’sléndra’’ ana sesambungane karo Wangsa
Syailendra kang naté kawentar ing Jawa kuna. Ana sawetara ahli sing
golèk sesambungané sléndra karo andha swara tradhisional ing Indhia lan Cina.
Notasi
Angka
|
Pangucap
|
Jeneng
|
1
|
ji
(siji)
|
barang
|
2
|
ro
(loro)
|
gulu
|
3
|
lu
(telu)
|
dhadha
|
5
|
ma
(lima)
|
lima
|
6
|
nem
(enem)
|
nenem
|
Ing
Bali, sléndra digunakaké
kanggo kahanan sing sedhih, amarga asring dianggo bareng karo
anglung kanggo acara ngobong mayit.
Ing
Jawa, ana telung pathet.
Pathet iku kapérang dadi ‘’nem, sanga,’’ lan ‘’manyura’’. Urutan iki umumé
kanggo pagelaran
wayang.
Pathet Nem
Umumé ditulis
‘’sléndro nem’’. Pathet iki dianggo ing swara kang cendhèk kanthi adhedasar 2
karo 3. Pérangan swara ing pathet iki asring disilih déning pathet liyané.
Sléndro pathet nem sareng pelog lima dianggo kanggo pagelaran
wayang watara
jam 21.00-24.00, wiwit jejer tekan
perang prampogan utawa
perang gagal.
Pathet Sanga
Umume ditulis
‘’sléndro sanga’’. Ana kalané uga disebut ‘’barang miring’’. Pathet iki
adhedhasar swara angka 5 karo 1. Pathet iki dienggo selang-seling karo pélog
pathet nem ing pagelaran
wayang nalika isih bukaning wengi nganti wengi. Ing pagelaran
wayang purwa pathet sanga iki digunakaké watara jam 24.00-03.00 wiwid jejer
pandhita utawa wetune Bambang tekan
perang kembang.
Pathet Manyura
Pathet iki nganggo swara angka 6, 2, lan 3 dadi dhasaré. Tinimbang sléndro
liyané, pathet manyura luwih dhuwur swarané lan luwih sigrag. Beberangen karo
pelog barang, pathet iki ing pagelaran wayang purwa dienggo ing wayah esuk,
wiwitané wengi, pungkasané wengi watara jam 03.00-06.00 wiwit salebaré perang
kembang tekan tancep kayon lan kanggo
upacara-upacara khusus. Tembung Manyura tegesé 'merak' maksude ing wektu iku
wis prak-esuk.
Gamelan laras pélog
béda karo gamelan laras slendra. Laras pélog ana angka 4 (papat) karo 7 (pitu). Dadi titi laras
ing laras pélog duwé 7 nada pepaka ya iku 1 2 3 4 5 6 7.
Pélog iku salah sijiné titilaras
ing gamelan.
Saliyane Pelog, ana uga Slendra. Pelog béda karo Slendra , ing Pelog ana angka 4
(papat) karo 7 (pitu). Laras Pelog duwé 7 nada yaiku 1 2 3 4 5 6 7.
Durung
ana ahli kang bisa mesthèkaké kapan laras Pelog wiwit ana ing tanah Jawa. Para empu
Karawitan uga ora ana sing ngerti babagan iki. Nanging sing jelas, laras Pelog
kuwi kalebu ing larang anyar ing donya karawitan ing Jawa. Amarga, asliné laras
Gamelan
ing Jawa kuwi biyèn mung slendra.
Notasi
Angka
|
Pangucap
|
Jeneng
|
1
|
ji
(siji)
|
panunggul
|
2
|
ro
(loro)
|
gulu
|
3
|
lu
(telu)
|
dhadha
|
4
|
pat
(papat)
|
pélog
|
5
|
ma
(lima)
|
lima
|
6
|
nem
(enem)
|
nem
|
7
|
pi
(pitu)
|
barang
|
Ing
Bali, Pélog digunakake
kanggo kahanan sing seneng, amarga asring dienggo kanggo acara nikahan lan
kanggo iringan
Tari.
Ing
Jawa, ana telung pathet.
Pathet iku kapérang dadi Nem, Lima, lan Barang.
Pathet Nem
Umume ditulis "Pelog Nem’’. Pathet iki dienggo ing swara kang
cendhek kanthi adhedasar 2 karo 3. Perangan swara ing pathet iki asring disilih
dening pathet liyané. Ing pelog pathet 5 dienggo kanggo pagelaran wayang
sadurungé tengah wengi.
Pathet Lima
Umume ditulis "Pelog Lima". Pathet iki adhedhasar swara angka 5
karo 1. Pathet iki dienggo selang-seling karo pelog pathet nem ing pagelaran wayang nalika
isih bukaning wengi nganti tengah wengi.
Pathet Barang
Pathet iki nganggo swara angka 6, 2, lan 3 dadi dhasaré. Tinimbang Pelog
liyané, pathet Barang luwih dhuwur swarané lan luwih sigrag. Beberangen karo
Sléndra Manyura, pathet iki dienggo ing wayah ésuk, wiwitané wengi, pungkasané
wengi, lan kanggo upacara-upacara khusus.
Pandangan urip Jawa kang digambaraké
sajroné musik gamelan yaiku kaselarasan kauripan jasmani lan rohani,
kaselarasan sajroné omongan lan tumindak saéngga mujudaké toléransi ing sasama. Wujud nyata ing
musik gamelan Jawa
yaiku tarikan tali rebab kang sedengan,
paduan seimbang swara kenong, srin, kendang
lan gambang
lan swara gong kanggo nutup irama.
Saperangkat gamelan diisi karo akéh
alat musik. Alat musik iki yaiku alat usik kaya drum kang dirani kendang,
rebab
lan celempung,
gambang,
gong lan suling pring. Komponèn utama kang
nyusun alat-alat musik gamelan yaiku pring, logam, lan kayu.Saben alat musik
duweni fungsi dhewe-dhewe ing pagelaran musik. Kayata gong kang nduwéni peran
kanggo nutup irama musik kang dawa lan ménéhi kaseimbangan sawisé musik
diiringi irama gendhing.
Ing laras sléndra ana telung pathet.
- Sléndra pathet nem
- Sléndra pathet sanga
- Sléndra pathet manyura
Ing laras pélog uga ana telung
pathet.
- Pélog pathet lima
- Pélog pathet nem
- Pélog pathet barang
Pathet iku kayata panggonan kanggo
gendhing utawa kang ngatur gendhing. Ing wayang kulit
yèn ditanggap ing wayah bengi uga nggunakaké pathet ing tabuhan
gamelan. Pathet iki mertandaké wayah.
- Sléndra pathet nem saka jam
09.00-12.00 bengi
- Sléndra pathet sanga saka
00.00-03.00 esuk
- Sléndra pathet manyura saka
03.00-06.00 esuk
http://jv.wikipedia.org/wiki/Gamelan
5 komentar:
wah... thank you gan... siplah....
w lagi butuh nih artikel macam ni.
NAGAQQ | AGEN BANDARQ | BANDARQ ONLINE | ADUQ ONLINE | DOMINOQQ TERBAIK
Yang Merupakan Agen Bandarq, Domino 99, Dan Bandar Poker Online Terpercaya di asia hadir untuk anda semua dengan permainan permainan menarik dan bonus menarik untuk anda semua
Bonus yang diberikan NagaQQ :
* Bonus rollingan 0.5%,setiap senin di bagikannya
* Bonus Refferal 10% + 10%,seumur hidup
* Bonus Jackpot, yang dapat anda dapatkan dengan mudah
* Minimal Depo 15.000
* Minimal WD 20.000
Memegang Gelar atau title sebagai AGEN BANDARQ & QQ ONLINE Terbaik di masanya
9 Games Yang di Hadirkan NagaQQ :
* Poker Online
* BandarQ
* Domino99
* Bandar Poker
* Bandar66
* Sakong
* Capsa Susun
* AduQ
* Perang Bacarrat (New Game)
Info Lebih lanjut Kunjungi :
Website : NAGAQQ
Facebook : Facebook
WHATSAPP : +855 977 509 035
Line : Cs_nagaQQ
TELEGRAM :+855967014811
BACA JUGA BLOGSPORT KAMI YANG LAIN:
agen bandarq terbaik
Winner NagaQQ
Daftar NagaQQ
Matur nuwun sangettt Kak
terima kasih sudah mengulas tentang gamelan, sangat berguna semoga ilmunya terus bermaanfaat
Kakk, bagian kelompok ricikan/instrumen itu katanya dibagi menjadi tiga kan?? Kok di bawah cuma dijelasin 2 kelompok ricikan yaa? Yang satu lagi mana?
Posting Komentar